۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۱۰۰۲۹

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
یک مقام مسؤول گفت: طرح تشکیل صندوق حمایت از مستأجران، در مرحله مطالعه قرار دارد و کارشناسان بانکی در حال ارزیابی مدل‌های نهایی هستند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۴۰۵۲ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با افزایش ۴۰۵۲ واحد به رقم ۲۳۸ هزار و ۲۲۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۲۰۴ واحد رشد کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۱۷۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۹۰۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۵.۱ میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق بهادار در قالب ۳۷۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۸۸۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۱۴۷ واحد رشد کرده و به رقم ۶۷ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۱۴۰ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹ هزار و ۸۷۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۴۰۳۹ واحد رشد کرد و به رقم ۲۶۸ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۷۷۷ واحد به رقم ۱۷۶ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۹۰۲۳ واحد به رقم ۴۷۱ هزار و ۲۱۳ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که از مهم‌ترین این نماد‌ها می‌توان به نماد‌های فارس، همراه، تاپیکو، شپنا، پارسان، شبندر، ومعادن، یاد کرد.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های گروه بانک، خودرو، صنایع ماشین‌سازی بودند. نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۳۷ ریال، بانک ملت ۴۳۳۶ ریال، سایپا ۱۵۹۴ ریال، ایران خودرو ۵۵۰۰ ریال، گروه مپنا ۷۲۱۸ ریال، ماشین‌سازی اراک ۱۷۹۷ ریال، ایران ارقام ۴۷۶۶ ریال، از نماد‌های پربیننده بورسی بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل با افزایش ۳۳ واحدی به رقم ۲۹۸۵ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۱.۸ میلیارد اوراق و حق تقدم در قالب ۲۸۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۲۳ میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز نماد‌های مارون، زاگرس، مادیرا، شراز، شاوان، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های دماوند، کگهر در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بودند.

نماد‌های پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و بانک دی بودند.

بنا به این گزارش، امروز نماد‌های امید مربوط به تأمین سرمایه امید، سمازن مربوط به سیمان مازندران، خاهن مربوط به آهنگری تراکتورسازی ایران، افق مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش، غمهرا مربوط به گروه تولیدی مهرام، کگلح مربوط به حق تقدم معدنی و صنعتی کل گهر و نماد ومعادنح مربوط به حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین توقف نماد غشاذر۱ مربوط به پگاه آذربایجان غربی با پیام ناظر انجام شد. بازگشایی نماد ختراک مربوط به ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، خموتور مربوط به موتورسازان تراکتورسازی ایران، سخوز مربوط به سیمان خوزستان، کمنگنز مربوط به معادن منگنز ایران، داسوه، داروسازی اسوه بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین بازگشایی نماد ورنا مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی رنا، خکمک مربوط به کارخانجات کمک‌فنر ایندامین سایپا، غدام مربوط به خوراک دام پارس نیز با پیام ناظر بازار بازگشایی شدند.

نماد غشصف‌ها مربوط به شرکت پاستوریزه اصفهان، غشان مربوط به پاستوریزه پگاه خراسان، غالبر لبنیات کالبر، نماد شفن مربوط به پتروشیمی فناوران نیز با پیام ناظر بازار بعد از افشای اطلاعات با اهمیت بازگشایی شدند.

نمادی سشمال مربوط به سیمان شمال نیز متوقف شد. نماد خساپا، مبین، مربوط به اتومبیل‌سازی سایپا و پتروشیمی مبین هم بازگشایی شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۸۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۱.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار تومان است.
___________________________

نفت اوپک هم در اثر حادثه دریای عمان نیم دلار گران شد
 
سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج شنبه گذشته با ۵۰ سنت افزایش ۶۱.۵۱ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) ۶۱.۰۱ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک فاصله خود را با بالاترین قیمت این نوع نفت که در ۲۵ آوریل رقم خورده بود، کمتر کرد و این فاصله قیمتی به ۱۲.۵۳ دلار رسید.

بالاترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۹ ثبت شده برابر با ۷۴.۰۴ دلار در هر بشکه است که در ۱۱ آوریل رقم خورد؛ کمترین قیمت این نوع نفت نیز به دوم ژانویه (۱۲ دی) بازمی‌گردد.

سبد نفتی اوپک سال ۲۰۱۹ را با ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه آغاز کرد که پایین‌ترین قیمت این نوع نفت از ابتدای سال جدید به شمار می‌رود.

قیمت نفت در روز پنج شنبه به علت حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت را تقویت کرد، حدود ۴.۵ درصد افزایش یافت.

قیمت نفت در روز جمعه، آخرین روز کاری بازار‌های جهانی به علت حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان که نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت را تقویت کرد، حدود یک درصد افزایش یافت، اما متوسط قیمت‌ها طی هفته گذشته به علت نگرانی از کاهش تقاضا برای نفت در اثر اختلافات تجاری کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۷۰ سنت افزایش ۶۲.۰۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۳ سنت افزایش ۵۲.۵۱ دلار معامله شد.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته حدود ۲ درصد و نفت خام امریکا تقریبا ۳ درصد کاهش یافتند. نفت برنت چهارمین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد. 

این دومین باری است که در یک ماه گذشته، نفتکش‌ها در مهم‌ترین منطقه عرضه نفت و در میانه افزایش تنش‌های میان آمریکا و ایران، دچار سانحه می‌شوند. 

جزئیات حادثه

منابع خبری صبح روز پنجشنبه (۲۳ خرداد/ ۱۳ ژوئن) گزارش‌هایی از وقوع انفجار در دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد که ادعا شده «هدف حمله قرار گرفته‌اند».

جزئیات منتشر شده از این حادثه، حاکی است نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کُکوکا کوریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند.

نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است.

وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد، یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌اند. این حادثه همزمان با سفر «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

از طرفی روزنامه ژاپنی نیکی نیز به نقل از الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نوشته است، اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه در حال انجام مذاکرات نهایی برای رسیدن به یک توافق هستند که ممکن است در ابتدای ماه جولای به امضا برسد تا در زمینه عرضه نفت برای طولانی مدت با یکدیگر همکاری کنند. 

بنابر این گزارش، نوآک به نیکی گفته، این مذاکرات با اوپک برای تغییر تاریخ نشست از ۲۵ و ۲۶ ژوئن به اوایل ماه جولای نزدیک نهایی شدن است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.
___________________________

کمتر از ۲۴۰ نفر وام مسکن یکم گرفتند 

درپی کاهش تقاضای وام مسکن به دلیل افزایش قیمت خانه و طبق اعلام بانک مسکن، طی دو ماه نخست امسال فقط ۲۳۹ متقاضی تسهیلات در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم گرفته‌اند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید طی مدت اخیر درخواست تسهیلات اوراق مسکن از بورس و همچنین دریافت وام مسکن یکم نیز کاهش یافته است، چراکه این مبالغ پاسخگوی بخش مناسبی از قیمت خرید خانه نیست لذا قرار شده مبلغ وام مسکن افزایش یابد و این امر منتظر نظر شورای پول و اعتبار است.

در حال حاضر مبلغ وام مسکن برای زوجین نفری ۸۰ میلیون تومان و برای افراد مجرد ۶۰ میلیون تومان است و افرادی که واجد دریافت این وام هستند باید حتماً خانه اولی باشند و تا به حال سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسرشان نخورده باشد و حداقل سن برای دریافت این وام ۱۸ سال است.

همچنین زوجین در پایتخت باید برای مدت ۱۰ ماه نصف مبلغ وام یعنی ۴۰ میلیون را سپرده و سپس وام از صندوق پس‌انداز یکم دریافت کنند. اگر هر دو فرد بخواهند وام دریافت کنند باید نفری ۴۰ میلیون مجموعاً ۸۰ میلیون را ۱۰ ماهه سپرده‌گذاری و در موعد مقرر ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

این افراد می‌توانند به درخواست خود نفری ۲۰ میلیون تومان نیز وام جعاله بگیرند که سود آن بسته به بافت فرسوده متغیر است و مجموع دریافت زوجین به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

شرایط دریافت وام صندوق پس‌انداز یکم شامل این است که ارزش ملک خریداری شده بایستی ۲۰ درصد (حداقل) از مبلغ خود وام بیش‌تر باشد. همچنین میزان و سقف وام در شهر‌های کوچک ۴۰، شهر‌های بزرگ ۶۰ و در پایتخت ۸۰ میلیون تومان است.

حداقل سن افراد نیز برای دریافت وام مسکن اولی‌ها ۱۸ سال با درآمدی مستقل است.

نحوه بازپرداخت وام صندوق پس انداز یکم در قالب قسط‌های ۱۲ ساله است که می‌توان به صورت پلکانی پرداخت کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند.

همچنین وام مسکن یکم با نرخ سود هشت درصدی محاسبه می‌شود و فرد با دریافت ۸۰ میلیون تومان وام برای خرید خانه باید ماهانه ۹۳۰ هزار تومان قسط پرداخت کند.

در این زمینه محمد حسن علمداری - مدیر اداره امور اعتباری بانک مسکن - آخرین آمار تسهیلات پرداختی در این بخش را عنوان و اعلام کرده که طی دو ماه نخست امسال ۲۳۹ فقره تسهیلات مشارکت مدنی در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به ارزش ۲۳ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعطا شده است.

طبق گفته وی، در دو ماه نخست امسال ۱۴۴۶ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به حوزه مسکن به ارزش ۱۷۷ میلیارد و ۶۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

علمداری تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی به بخش مسکن را متناسب با نوع تسهیلات گیرنده به پنج بخش تقسیم کرده و گفته که در این مدت تسهیلات اعطایی به مجتمع‌های مسکونی به ارزش ۷۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که بیشترین سهم در میان پنج گروه تفکیکی را داشته است.

بر اساس اعلام وی، طی دو ماه ابتدایی امسال، به تعاونی‌های مسکن معادل ۲۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، تسهیلات انفرادی (با سپرده و بدون سپرده) به ارزش ۵۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تسهیلات متمم طرح مسکن معادل ۱۹ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان و به اقشار خاص معادل پنج میلیارد و ۱۴۸ میلیون تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده است.

همچنین طبق اعلام بانک مسکن، در این مدت ۴۲۹ فقره تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی بدون نیاز به سپرده‌گذاری و ۲۹۷ فقره تسهیلات مشارکت مدنی انفرادی در حوزه روستایی پرداخت شده است.
___________________________

تشکیل صندوق حمایت از مستأجران در مرحله نهایی
 
محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن با بیان اینکه هنوز طرح حمایت از بازار اجاره و راه اندازی سازوکار پرداخت تسهیلات به مستأجران در این بانک و دولت نهایی نشده، تاکید کرد: این طرح هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد و کارشناسان و مسئولان بانک مذکور در حال ارزیابی مدل‌های نهایی هستند که به واسطه آن‌ها بتوان بهترین روش را برای این کار انتخاب و عملیاتی کرد.

وی افزود: راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران برای پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به آن‌ها با تکیه بر منابع مردمی و پس انداز‌های متقاضیان یکی از روش‌های مورد بررسی برای اجرای این کار است، حال آنکه روش‌ها و مسیر‌های دیگری نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد و هنوز روش نهایی برای اجرای این طرح انتخاب نشده است.

مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن بیان کرد: علاوه بر راه‌اندازی صندوق، روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس انداز کردن مبالغی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

مرادی تاکید کرد: البته همه این مسیر‌ها هم اکنون در مرحله ارزیابی و مطالعه قرار دارد و تاکنون طرح و برنامه‌ای در ارتباط با بازار اجاره در بانک نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.

وی گفت: در صورت نهایی شدن و اجرای هر طرحی چه در حوزه بازار اجاره و چه سایر حوزه‌ها همچون خرید مسکن به سرعت به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
___________________________

افزایش تولیدات کشاورزی با توجه به سال آبی پیش رو

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در حاشیه رونمایی از آثار فرهنگی اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال سال آبی بسیار خوبی داریم، افزود: سال گذشته در همین موقع در بسیاری از مناطق کشور مشکل کشت تابستانه را به علت محدودیت منابع آب داشتیم، اما امروز وضعیت ما مناسب است.
 
وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق از جمله استان خوزستان اراضی کشاورزی متاثر از آبگرفتگی شد که خوشبختانه به کمک نیرو‌های مردمی، نیرو‌های جهادی و پشتیبانی مسئولان استان، چه در خوزستان و چه در سایر استان‌ها توانستیم بسیاری از اراضی را از آب تخلیه و آماده کشت تابستانی کنیم.

حجتی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در خصوص کشت­ و منابع آبی موجود بتوانیم رشد تولیدی خوبی را داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی گفت: در سال‌های اخیر به ویژه سال ۹۶ -۹۷ در خصوص بارش‌ها سال استثنائی داشتیم چرا که در ۵۰ سال گذشته چنین­ خشکسالی­ حادی را نداشتیم.

حجتی افزود: در عین حال توانستیم با وجود محدودیت‌های موجود رشد و افزایش تولید را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در بعضی از محصولات از جمله گندم کشور بی نیاز شد، گفت: در خصوص مسایل مربوط به کشت‌های گلخانه‌ای که مصرف آب را فوق العاده کاهش می‌دهد، توسعه داشتیم.

حجتی به تولید دانه‌های روغنی و کنجاله دانه‌های روغنی که یکی از نیاز‌های ضروری کشور به ویژه در صنعت طیور و در صنعت دامپروری است اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی در تولید این محصولات داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تبریک چهلمین سال تاسیس جهاد سازندگی گفت: قشر‌های مختلف مردم و دانشگاهیان با ندای امام راحل به روستا‌ها گسیل شدند.

وی با بیان اینکه روستا‌ها در آن زمان از نظر خدمات زیربنایی، برق، راه، آب و خدمات بهداشتی درمانی شرایط اسفباری را داشتند افزود: در دهه اول انقلاب باوجود شرایط جنگ و دفاع مقدس، جهادگران خوب درخشیدند و بخش عمده‌ای از آنچه که امروز از امکانات رفاهی و زیربنایی شاهد آن هستیم مرهون ایثارگری جهادگران و سنگرسازان بی سنگر است که چه در عرصه خدمات به روستاییان و چه در عرصه جبهه‌های جنگ با ایثارگری و فداکاری تمام حضور یافتند و لقب سنگرسازان بی سنگر را از امام راحل دریافت کردند.

وی به انواع عبور‌هایی که جهادگران از آب‌ها داشتند و نیز ساخت پل‌های مختلف در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز شاهد خاطره‌های آن دوران بودیم که جمعی از اصحاب رسانه، اصحاب قلم و فکر با توجه به مستندات موجود جمع آوری کرده بودند.

وزیرجهاد کشاورزی بر­ایجاد ظرفیت‌ها و انتقال اسناد­ و آثار دفاع مقدس به نسل‌های بعدی تاکید کرد./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات